Text Division at Chapter Level

The text division (e. g. chapters, sections, parts...) of a book is represented by nested <div> elements. These usually contain an attribute @n, which specifies the structure level.

<div n="1">
         <head>[Title Chapter 1]</head><!-- where available -->
<div n="2">
<head>[Title Subchapter 1.1]</head><!-- where available -->
<p>[Text]</p>
<p>[Text]</p>
    ...
</div>
</div>

In addition, the @type attribute can be used for text sections with a special structure, which specifies them in more detail.

The @type attribute can have the following values:

abbreviations list of abbreviations
act act in drama
advertisement advertisement
appendix appendix
bibliography bibliography
chapter chapter (level 3)
contents table of contents
copyright copyright information
corrigenda errata
dedication dedication
diaryEntry journal entry (level 3)
edition print of an external text source (level 3)
figures list of illustrations
frontispiece frontispiece
imprint imprint
imprimatur imprimatur
index register
letter letter (level 3)
poem poem
postface conclusion, epilogue (level 3)
preface foreword, preface, introduction (level 3)
recipe recipe (level 3)
scene scene in drama

As a rule, documents are structured by <div> elements. However, exceptions are possible. For example, volumes of poetry can be completely structured with <lg>s (see chapter poems).

The titles of the (sub-)chapters are enclosed with the <head> element. It does not matter whether the title is on a separate line or appears at the beginning of the first chapter line. The distances between headings of different levels, the alignment of headings (e. g. centered) and possible Fraktur changes are not tagged separately. On the other hand, line breaks, all typographical features (bold, italic, blocked, etc.) and a change to the Antiqua font are tagged.

Chapter Structuring

<div n="1">
   <head>IV.<lb/>Die Brauchbarkeit der Durchschnittszahlen.</head><lb/>
   <milestone rendition="#hr" unit="section"/><lb/>
   <div n="2">
      <head>§ 17.<lb/><hi rendition="#b">Gruppierung der Versuchsresultate.</hi></head><lb/>
      <p>Die erste Frage, welche aus den in der beschriebenen<lb/>
      Weise angestellten Untersuchungen eine Antwort erwartet,<lb/>
      ist nach den Erörterungen von §§ 7 und 8 die nach der<lb/>
      Natur der gewonnenen Durchschnittszahlen. Sind die immer-<lb/>
      hin schwankenden Zeiten, welche erforderlich waren, um<lb/>
      Reihen von bestimmter Länge <hi rendition="#g">unter möglichst gleichen<lb/>
      Umständen</hi> gerade auswendig zu lernen, so gruppiert, daſs<lb/>
      man ihre Mittelwerte mit Wahrscheinlichkeit als Maſszahlen<lb/>
      im physikalischen Sinne ansehen darf oder nicht?</p>
   </div>
</div><lb/>

Quelle: Ebbinghaus, Hermann: Über das Gedächtnis. Leipzig, 1885. [Facsimile 63]

Basically, <div> structuring is done as a chapter classification. If additional structuring approaches are used in the original, these are subordinated to the chapter division, but if possible also mapped.

Different Structuring Approaches at Chapter Level

<div n="2">
   <head>
      <hi rendition="#b"><hi rendition="#aq">IV.</hi> Milch- und Waſſerſuppen.</hi>
   </head><lb/>
   <div n="3">
      <head>45. Milchſuppe.</head><lb/>
      <p>Ein Maß Milch, einen Eßlöffel voll Stärke oder Kartoffel-<lb/>
      mehl, Zitronenſchale oder auch ein Paar friſche Pfirſichblätter,<lb/>[...]</p>
   </div>
</div><lb/>

Quelle: Davidis, Henriette: Praktisches Kochbuch für die gewöhnliche und feinere Küche. 4. Aufl. Bielefeld, 1849. [Facsimile 82]

Subordinate <div> containers end either with the start of a new division of the same level or with the end of the higher-level division. It is not possible to insert <div> containers after which the higher division is continued. However, there are cases where it is necessary to interrupt the text flow by a division and resume it at the end of the inserted division. In these cases, the <floatingText> element is used, within which the inserted division is implemented.

Insertion

<div n="1">
   <p>[...]<pb facs="#f0173" n="163"/>
   ebenfalls in das Dintenfaß zu ſchauen, um den Grund<lb/>
   der Zögerung zu erfahren. Endlich aber iſt Eliſe mit<lb/>
   ihren Vorbereitungen fertig und ſchreibt:</p><lb/>
   <floatingText>
      <body>
         <div type="letter">
            <opener>
               <salute><hi rendition="#et">Lieber Guſtav!</hi></salute>
            </opener><lb/>
            <p>„Dein Brief iſt glücklich angekommen. Flämm-<lb/>
            „chen hat ihn gebracht. Die alte Martha hat einen<lb/>
            „naſſen Waſchlappen im Fenſter liegen; ſie will Dich<lb/>
            „tüchtig waſchen, wenn Du kommſt. Den Onkel<lb/>
            „kann ich nicht feſtbinden, er rennt heute immer in<lb/>
            „der Stube auf und ab und ſitzt keinen Augenblick<lb/>
            „ſtill. Du ſollſt erſt Dein Exercitium fertig machen<lb/>
            „und es mit bringen, eher ſoll ich nicht kommen!<lb/>
            „Mach’ ſchnell!!! Meine Taſche bringe ich mit!“ —</p><lb/>
            <closer>
               <salute><hi rendition="#et">Eliſe.</hi></salute>
            </closer>
         </div>
      </body>
   </floatingText><lb/>
   <p>Auch dieſe Botſchaft wird dem Flämmchen umge-<lb/>
   hängt — die Praxis hat es gelehrig gemacht; zwitſchernd<lb/>
   ſchüttelt es das Köpfchen, als wolle es ſagen, nuniſt’s<lb/>[...]</p>
</div>

Quelle: Raabe, Wilhelm: Die Chronik der Sperlingsgasse. Berlin, 1857. [Facsimile 173]